Voi ce-ati gatit de sarbatori?

Sărbători fericite! Daca se poate, fara carne

Intr-o seara, cautand pe internet niste informatii impreuna cu Sofia, am dat peste un filmulet cu imagini dintr-un abator. Mai vazusem ceva asemanator in urma cu cativa ani, dar parca de data asta m-a izbit mai tare. Primul impuls a fost sa inchid pagina respectiva, sa pretind ca a fost greseala, ca asa ceva nu se intampla, ca e doar un caz izolat, dar atunci cand simt ca ma lovesc teama, lenea sau lasitatea fac exact opusul a ceea ce simt, asa ca am mai cautat un filmulet din aceeasi categorie. Apoi inca unul. Am stiut mereu ce trebuie sa se intample pentru a avea friptura pe masa, dar azi nu mai cred ca merita prețul. Sa nu ma intelegeti gresit, gustul de friptura e bun, imi plac micii, pastrama, soriciul, slaninuta cu ceapa iar ciolanul de porc alaturi de varza si mamaliguta e de-a dreptul dumnezeiesc, dar parca nu merita sa moara nimeni pentru gusturile astea. Stiu ca e usor amuzant, poate chiar penibil sa il vezi pe unul de 40 ani, cu parul carunt, cum se declara impresionat de moartea unui porc sau a unui berbec si stiu exact discutiile despre cum e bine pentru organism sa consum carne! Stiu și ce ușor e sa fii perceput ca un activist nebun care apără tot – clima, balene, libertatea expresiei, animalele sau pădurile…dar adevărul e că mi se cam rupe și prefer sa spun ce gândesc.

Asta e, nu stiu cat o sa dureze, poate peste o luna sa cedez ispitei si imi voi face o halca de carne pe gratarul construit de tata in curte la noi, insa pana atunci ma concentrez pe sarmalele cu soia pregatite cu manutele mele pentru Craciun și anul nou, pe hamburgerii vegetali deliciosi si pe salatele pe care oricum trebuia sa le iau mai in serios in dieta mea! Mai jos aveti doua din retetele gatite de mine in ultima saptamana si doua likuri cu filmele de care spuneam.
Sarmale(reteta luata de pe net si adaptata putin)
2 morcovi
200 gr soia
1 ardei rosu
2 cepe
doua verze murate
1 legatura patrunjel
2-3 linguri bulion
sare, piper, cimbru si ce mai gasiti sa va inspire
200-300 gr ulei
apa
o cana de 200 ml plina cu orez
Soia se lasa la inmuiat in apa 30 min cu sare si ceva piper.
In tigaie se pun morcovii dati prin razatoare, ardeiul taiat cubulete, ceapa asemenea, patrunjelul maruntit si soia stoarsa in prealabil, apoi se caleste amestecul.
Se amesteca orezul cu amestecul calit si se mai adauga sare si condimente dupa gust. Se pune si bulionul, nu stiu exact cand!
Verzele se desfac, se spala frunzele cu apa rece.
Se fac sarmalele(atentie ca se umfla orezul) si se aseaza in oala, pe un pat de varza taiata si se  inghesuite una in alta pentru a nu se desface la fiert.
Restul de umplutura (pentru ca ramane) se pune la congelator pentru data viitoare, cand veti face sarmale mult mai bune, acum ca aveti experienta.
Se adauga apa, ulei si felii de rosie.
Se lasa la cuptor cateva ore( nu stiu cate, vedeti si voi)
Hamburgerii vegetali
Luati o caserola de hamburgeri de post din supermarket. Eu am luat de la Mega
Cartofi taiati rondele foarte subtiri
Ketchup
Branza brie
Ceapa rosie
Rosie
Taiati cartofii in rondele foarte subtiri si prajitii in baie de ulei f incins. Ar trebui sa iasa foarte crocanti
Taiati burgerii pe lung in doua felii si scufundatii in uleiul de la cartofi pentru un minut
Taiati doua felii de paine proaspata si incalziti-o pe prajitor sau toaster
Asezati cate o jumatate de burger, o felie de brie, o felie de rosie, cateva rondele de ceapa, cativa cartofi prejiti crocanti si puneti ketchup
Bun?
Linkurile:
Pofta buna!
Dragos
PS: Linkurile astea sunt pentru mine, pentru momentul in care imi revine pofta de carne.

…………………………………………………………………………………………………………………..

Buna, sunt Sofia Bucur, am 9 ani si de 1 luna nu mai mananc carne!🍖

M-am hotarat sa nu mai mananc carne cand am vazut mai multe filmulete in care arata cum reactioneaza animalele cand ies prima oara afara si multe altele asemanatoare. Am vazut cum scroafele sunt tinute doar ca sa faca pui si ca sa alapteze. Ele au spatiu doar cat sa stea in picioare, nu au loc sa faca nici 2 pasi. Tata mi-a aratat un filmulet cu un porc care putea sa picteze! 🐷🖌 Bine, nu putea sa picteze un cerc intentionat daca ii ziceai, dar tinea pensula in gura si isi alegea singur culoriile si picta. Era super tare. Ultimul videoclip pe care l-am vazut m-a impresionat fff. tare🤐. Era despre un el si o ea care erau casatoriti, dar nu aveau copii (erau sot si sotie). In Israel (cred) este o traditie: o data pe an se amenajeaza in mijlocul strazii un cortulet in caz ca ploua, sa aiba unde sa stea oamenii si o masa, se aduc multe, multe gaini si in mijlocul strazii vin oameni cu copii si cu bebelusi, stau la rand, iar cand e randul lor, cel care lucreaza acolo tine gaina de aripi deasupra capului omului, copilului sau bebelusului a carui rand este si spune ceva de genul: ”Iarta-ma Doamne ca am gresit anul asta, dar nu imi lua viata mie, ia-o gainii acesteia”, si cu gaina  deasupra capului ii taie gatul cu un cutit, dupa care o arunca la gunoi. Asta se intampla cu zeci si sute de gaini, unele sunt aruncate inainte sa  moara, doar le pun in punga, inchid pungile si gata. Acel cuplu de care va povesteam inainte, a aflat de aceasta traditie si  femeia s-a hotarat sa mearga sa ia o gaina. A zis ca si daca salveaza o singura gaina de la moarte, tot e ceva!🐔 S-a dus prima oara, dar cei de acolo au spus ca nu ii dau pentru ca nu pare de religia lor. Femeia s-a intors acasa si s-a imbracat ca celelalte femei din acea  religie  si s-a dus inapoi. I-au dat o gaina si ea a fugit cu ea, s-a intors cu ea acasa. I-au dat de mancare, i-au dat apa si au dus-o la doctor pentru ca au vazut ca a inceput sa nu mai poata sa mearga, statea cu picioarele paralizate si nu se putea misca. Doctorul i-a zis ca din pacate nu va mai putea merge si ca asta li se intampla unor gaini si cocosi, gaina fiind bolnava de cand au luat-o. Femeia a cautat pe net si a vazut ca unii cocosi si unele gaini s-au vindecat totusi de aceasta boala. Cand femeia era la serviciu ramanea sotul cu gaina, iar  intr-o seara, in timp ce el se uita la meci a pus gaina intr-o cutia transparenta sa vada si ea la televizor. Si-a dat seama ca ea nu vede bine meciul, asa ca i-a facut un fel de leagan in care gaina statea cu picioarele suspendate si a vazut ca incepe sa impinga usor din picioare. Dupa cateva saptamani a inceput sa mearga din nou. Ieseau cu ea pe strada, i-au facut tratamentul  si ii faceau shake-uri din amestecuri speciale. POVESTEA E ADEVARATA, traditia se practica si azi.  De atunci nu mai mananc carne de nici un fel, doar peste. Am mancat fff putin de Craciun pentru ca a fost greu, dar m-am descurcat!
SFARSIT!!!!!!!!!!!!!!
…………………………………………………………………………………………………………………..
Acum doi ani si jumatate, era vara imi amintesc, am inceput sa ma simt rau dupa ce mancam carne. La inceput am zis ca va trece, dar n-a trecut. Corpul meu refuza sa o mai accepte. Fiind foarte pofticioasa si soacra mea o bucătăreasă excelenta, am lungit-o vreo luna… sperand. Rarisem mesele cu carne si imi devenise clar ca ceva din mine o refuza. Intr-o zi am zis ca iau o pauza si am inceput o alimentație vegana… m-au urmat Dragos, apoi Sofia. Acel Craciun a fost vegan. Revelionul la fel si, culmea, ma simteam excelent. Analizele erau foarte bune si curand am ramas insarcinata cu Kadri. Nu m-am gandit niciodata ca ar avea legătura, doar ca incercam sa mai am un copil de vreo…șapte ani. Abia acum ma gandesc ca poate a fost, totusi,o legătura…anyway, in ultimele două luni de sarcina, dupa analize, medicul mi-a recomandat sa consum carne pentru ca eram puțin anemică… anemia nu era mare si nu stiu daca era de la sarcina insasi sau de la lipsa carnii…cert e ca nu am vrut sa imi asum niciun risc si usor,usor am inceput iar sa mănânc. Eram hotărâtă să alaptez si vroiam sa fim sanatosi amandoi (eu si baiețelul meu). De doua saptamani l-am intarcat pe Kadri. Si de o luna am intarcat din nou carnea. De data asta Dragos si Sofia mi-au luat-o inainte.
Da, si in mintea mea Craciunul era asociat cu tăierea porcului si bine cunoscutele preparate. Dar mi-e mai bine fara carne, oricat de ciudat ar suna asta pentru unii. Am descoperit ca putem manca sarmale de soia, snitele de ciuperci si burgeri vegetali si ca pot fi foooarrte gustosi. Am devenit inventivi si curiosi in a incerca gusturi si combinatii noi, gatim mai cu placere si mai usor. As fi vrut sa descopar aceasta mai repede, dar nu-i tarziu nici acum. Atat timp cat e bine, inseamna ca e bine. 🙂
Cu drag, Dana
7 thoughts on “Voi ce-ati gatit de sarbatori?

  1. Buna,
    Eu sunt intr-o situatie asemanatoare, dar mananc peste. Am 5 ani iar sotul 7 ani de cand nu mai mancam carne, decat de peste. Este minunat! Am facur sarmale de peste, chiftelute, chec aperitiv cu somon af, salata a la rousse. Anemia nu este de la lipsa carnii, am fost insarcinata si doar in trim 3 am avut anemie, dar cu cateva suplimente si verdeata la greu am rezolvat-o. Alaptez de cand am nascut, 7 luni si totul este ok, am avut si medici buni care m-au incurajat,nu mi-au recomandat carne.
    Deci, tot inainte, altfel gandesti cand mananci curat! La multi ani

    Like

  2. Eu as recomanda cărțile cu rețete sănătoase ale Elenei Pridie. Sunt sute de rețete de toate felurile, de la pateuri la torturi și prăjituri. Eu am mâncat foarte multe făcute chiar de ea și sunt delicioase. Ii fac intradevar reclama pentru că merită. Va mulțumesc.

    Like

  3. Dragii mei,
    Va admir foarte mult – si pentru schimbarile pe care le faceti, dar mai ales pentru ca le spuneti in spatiul public, doar asa se mai schimba din preconceptii. Sunt vegetariana de 8 ani si in general vegana, cu exceptii fiind calatoriile de lucru cand revin doar vegetariana 🙂
    Voiam sa impartasesc cu voi acest video https://www.youtube.com/watch?v=ao2GL3NAWQU, si, cu voia voastra, sa recomand, daca nu ati citit-o, cartea Studiul China a lui T.Campbell (tatal meu, care ma invita sa mananc carne, a devenit vegan dupa ce a citit-o. Este o colectie puternica de studii care explica beneficiile acestui stil de viata). Printre altele, ea explica si cum dieta vegana poate diminua, daca nu elimina, diabetul si boli coronoriene, etc. Va mai las un link al unei doctorite care s-a vindecat de lupus prin dieta vegana, si plec la smoothie-ul meu 🙂 https://www.facebook.com/DrGoldner/?fref=ts
    Cu drag si va doresc un drum vegan/vegetarian plin de sanatate si voie buna,
    Anca

    Like

Leave a Reply

